19.8.22

Ce este omul? (sursa net)

Este un amalgam de contraste. De ce? Fiindcă plânge și râde,  iubește și urăște,  se bucură și se întristează, strigă și tace..

În om se ascunde o putere nebănuită care a fost pusă la încercare atunci când a luptat în războaie, a făcut foamete, a escaladat munţi, și în același timp alături de acea putere nebănuită se află și o doză de fragilitate. 

Dintre toate viețuitoarele de pe pământ,  omul este (după părerea mea!) cel mai neajutorat. De ce? Fiindcă toată viaţa sa este dependent de familie, prieteni, cunoscuţi, societate. 

Pe cât de puternic este un om, pe atât de slab este. Uneori e suficientă o vorbă ca să-l doboare, o dragoste neîmpărtășită, o respingere ca să-l răvășească în ultimul hal. Bine, că recunoaștem asta sau nu, e altceva.

Și ne credem invicibili.. Ce naivi!  Trăim de parcă am avea de trăit mii de ani. Risipim timpul, unicul bun care ne aparține cu adevărat. 

Ceea ce avem, de fapt, este doar prezentul.  

Trecutul a rămas undeva în urmă,  nu mai avem nicio putere asupra lui, viitorul este incert, doar prezentul,  clipa e ceea ce stăpânim, ce putem schimba și mai ales, trăi la maxim. De cele mai multe ori însă, nu conștientizăm asta, și risipim timpul cu nesăbuință, pe oameni, relaţii, serviciu care nu doar că nu ne aduc satisfacții sufletești, ci ne și seacă de energie. 

Cum văd eu viaţa? Ca pe o clepsidră, fiindcă din momentul nașterii începe numărătoarea inversă. 

Diferența dintre clepsidră și viaţă este atât faptul că ea, clepsidra poate fi întoarsă ori de câte ori ai chef, în timp ce viaţa nu poate fi trăită de mai multe ori, cât și faptul că nisipul din clepsidră poate fi văzut cu exactitate, în timp ce viaţa rămâne un mister. 

Niciodată nu știi cât timp mai ai. Un lucru este cert, timpul este limitat. Atât de limitat, încât în cazuri extreme de boli incurabile, accidente, fiind pus faţă în faţă cu moartea realizezi că mai ai de făcut o sumedenie de lucruri. 

Atunci regreţi. Regreţi că ai oferit timpul tău oamenilor care nu meritau, că ți-ai făcut griji în cazuri în care nu aveai motive să-ți faci, că ai oftat mai des decât ai mulțumit pentru ceea ce ai fost și ai avut.

De aceea este atât de important să-ţi strângi în pumni tot curajul și voința și să pui punct acolo unde este cazul, să închizi uși la momentul potrivit și să pleci. 

Să pleci din locurile în care nu simţi că ești iubit, apreciat, respectat. Să pleci fără să te uiţi în urmă. 

Fiindcă sunt un soi de oameni care nu vor să pleci, dar nici nu vor să rămâi.  

Genul de oameni care vor să fii acolo doar atunci când au nevoie de tine, în rest, să stai pitit de privirile lor undeva, de unde să le auzi chemarea atunci când vor avea iarăși nevoie de tine. 

Oameni care împart cu tine câteva minute din timpul lor liber, pe când tu îţi faci oricând timp pentru ei...💙

14.8.22

Afirmatii pentru toate zodiile (sursa net)

 Repetati aceste AFIRMATII timp de 40 de zile de cel putin 3 ori pe zi.

🎯🎯Berbec. Restanțe karmice față de prieteni, trebuie să faceți ceva semnificativ pentru oameni, puteți câștiga din proiecte atipice.

AFIRMAȚII:

Las trecutul în urmă și mă iert cu iubire de povara sa.

Aici și acum îmi construiesc începând de azi viitorul.

Am siguranță și stabilitate financiară totală, iar viața îmi oferă permanent tot ce am nevoie.

Succesul meu este garantat în toate activitățile pe care le desfășor


🎯🎯Taur. Va găsiți punctul de echilibru după ce anumite zone se dezechilibrează masiv.

AFIRMAȚII:

Sunt în pace și armonie permanent, permițând gândurilor mele să fie libere în rezonanță cu mine și cu natura mea Divină.

Îmi permit să-mi exprim  adevărata mea valoare!


🎯🎯Gemeni. Reactivarea unor puncte karmice, șansa anulării dușmăniilor de altădată, dați o notă optimistă acestor situații.

AFIRMAȚII:


Trăiesc aici și acum cu fiecare moment nou pe care îl prețuiesc cu înțelepciune și iubire la adevărata lui valoare.


🎯🎯Rac. Orice blocaj trebuie tratat cu responsabilitate spirituală. Depășirea unor obstacole după ce le înțelegem Sensul.

AFIRMAȚII:

Gândurile mele sunt în calm și pace; mă fac să mă simt bine. 

Am siguranță și încredere, mă aprob pe mine și îmi permit să merit tot ce-i mai bun.

OBSERVĂ ce faci ȘI Asumă-ți răspunderea, dar renunță la a te mai judeca. Asumându-ți responsabilitatea poți prelua controlul asupra tot ceea ce ți se întâmplă în viață. Dacă tu ai cauzat acestea, tu le poți schimba. Dacă simți că, „Nu eu am făcut-o, mi s-a întâmplat,” ești blocat.


🎯🎯Leu. Orice formă de parteneriat este supusa unor descărcări karmice.

AFIRMAȚII:

Accept lumea, pe mine însumi și pe fiecare în parte exact așa cum sunt.

Las trecutul în urmă și mă iert cu iubire de povara sa, de toate gândurile vinovăției.


🎯🎯Fecioara. Moment bun pentru organizare, strategie.

AFIRMAȚII:

Îmi trăiesc cu iubire viața în siguranță, pace și armonie experimentând bucuria vieții în toate domeniile ei.

Aici și acum îmi construiesc începând de azi viitorul.

Succesul meu este garantat în toate activitățile pe care le desfășor.

Identific mereu noi oportunități și oameni care sunt dispuși să colaboreze cu mine.


🎯🎯Balanța. Norocul va surâde din semnul Balanței, trebuie să ieșiți din tipare rapid.

AFIRMAȚII:

Accept acum și aici că am dreptul la întreaga abundență și prosperitate, că permit succesului să fie al meu.

Am siguranță și stabilitate financiară totală, iar viața îmi oferă permanent tot ce am nevoie.


🎯🎯Scorpion. Nu va despărțiți decât de acele persoane care pur  și simplu nu mai au ce caută în viața Dvs.

AFIRMAȚII:

Îmi accept toate deciziile cu iubire și mă adaptez ușor la nou. 

Primesc și îmbrățișez toate experiențele vieții cu ușurință, iubire și bucurie, cu siguranța acceptării gândurilor de schimbare și integrare a noului în viața mea, pentru binele meu suprem.


🎯🎯Săgetător. Modificări esențiale la locul de munca, vă Reinventați, responsabilitățile trebuie să aibă o limită.

AFIRMAȚII:

Îmi permit să fiu în perfectă relaxare și creativitate.

Mereu avansez în carieră iar șefii mei sunt permanent mulțumiți de rezultatele mele. 

Rezolv cu rapiditate și ușurință toate sarcinile de serviciu pe care le am.


🎯🎯Capricorn. Primiți adevărul cu brațele deschise. Vi se poate spune ceva ce vă schimbă viața.

Observați că sunt mici mesaje care aduc mereu aminte unde avem nevoie să lucrăm, pentru a îndrepta și echilibra drumul în viață.

Fi deschis să observi tiparul care stă la baza vieții tale sau programul care te-a ținut departe de abundență și fericire.

AFIRMAȚII: 

Îmi permit să iubesc lumea și pe mine însumi exact așa cum sunt.


🎯🎯Vărsător. Maturizare pe ultima sută de metri cu Saturn în semn. Atenție la potențialul Dvs.

AFIRMAȚII:

Îmi permit să intru în ritm cu timpul.

Am mereu timp pentru mine si familia mea.

Îmi permit să cresc, să mă descurc în viața mea cu ușurință și cu bucurie.

Succesul meu este garantat în toate activitățile pe care le desfășor.


🎯🎯Pești. Sunteți ajutați din umbra. Funcționați pe principiul: totul sau nimic.

AFIRMAȚII:

Îmi permit să  văd și alte puncte de vedere.

Îmi permit să accept cu bucurie ziua minunată pe care o am.

Îmi permit să comunic cu uşurinţă şi eficient cu  toată lumea.


𝔼𝕩𝕖𝕣𝕔𝕚ț𝕚𝕦:

Încercați să aveți mereu la îndemână o foaie de hârtie și Timp de o săptămână, să desenați câte o liniuță verticală de fiecare dată când emiteți un gând negativ la adresa voastră.

La fel se faceți dacă emiteți gânduri negative către alte persoane sau situații din viață.

O să vă rog să  creați spațiu diferit pe foaia de hârtie pentru alte persoane sau situații din viață.

13.8.22

Lasă lucrurile să se deterioreze (sursa net)

 ,,Lasă lucrurile să se deterioreze. De multe ori, Universul o permite cu bunăvoință, chiar dacă ego-ul nostru nu înțelege.

Lasă oamenii să se enerveze.

Lasă-i să te critice. Sunt ființe diferite și reacția lor nu este problema ta.

Eliberează ceea ce vrea să plece și nu-ți face griji după aceea. Totul este o continuă trecere și venire, luare și eliberare. 

Învață cu înțelepciune de la natură; învață de la tine, de la respiratia ta. Oricât de mult ai încerca să reții tot aerul din plămâni, va trebui să-l eliberezi la un moment dat, altfel acel aer te va sufoca.

Mintea neliniștită este cea care biciuiește. ,,Unde mă voi duce?" ,,Ce voi face?"

Nimeni nu s-a pierdut vreodată de drumul său. În Univers există întotdeauna o cale, un ghid, un traseu.

Prea mult efort, prea multă agitație sunt, mai degraba, semne că intri în conflict cu Universul.

Ceea ce este destinat să meargă va merge oricum.

Ceea ce trebuie să rămână, va rămâne.

Ține minte.

Relațiile, locul de muncă, casa, familia, prietenii și marile iubiri... Dă totul Pământului și Cerului. Când simți să ai grijă, să protejezi, udă cu dragoste, asistă și hrănește, contemplă și bucură-te, roagă-te și dansează, dar apoi lasă ceea ce ar trebui să înflorească să se deschidă  și frunzele uscate să cada de la sine.

Ceea ce dispare lasă întotdeauna loc pentru ceva nou: este una dintre Legile Universale. 

Și să nu te gândești niciodată că nu mai există nimic bun pentru tine. Trebuie doar să încetezi să mai stai legat de ceea trebuie să renunți.

Amintește-ți că fiecare proces este o lecție pentru viața ta. Deși unele sunt mai puțin plăcute decât altele, scopul lor va fi întotdeauna să te învețe. 

Primește fiecare lecție cu IUBIRE.

Stai în pace.

12.8.22

Azi ... (sursa net)

 Azi nu vreau sa vorbesc, sa ascult, sa inteleg.

Azi nu ma simt inspirata, motivata si nici optimista.

Azi nu ma simt puternica, dar nici slaba. Nu ma simt copil, dar nici adult. Nu ma simt fericita, dar nici trista. Nu sunt furioasa, dar nici calma.

Azi nu ma simt curajoasa si nu-mi gasesc cuvintele potrivite.

Azi nimic nu mi se pare colorat… e doar alb, negru sau gri.

Azi am lacrimi care nu indraznesc sa curga, care stau cuminti in ochi pentru ca le e teama. Nici ele nu stiu exact daca ma pot  ajuta sau nu…

Azi mi-e gandul departe si ma simt obosita.

Azi sunt mai capricioasa ca vremea, sunt mofturoasa si incapatanata.

Azi aud, dar nu ascult. Privesc, dar nu vad. Gust, dar nu simt.

Azi si cuvintele fug de mine.

Azi simt nevoia sa tac, sa-mi inabus gandurile si sa-mi golesc mintea de tot ce nu-mi place.

Azi simt nevoia sa-mi ascult bataile inimii si sa-mi imaginez ca spun o poveste.

Azi ma scald in ape tulburate de ploi reci, agitate.

Azi sunt o furtuna de sentimente contradictorii.

Azi nu e cea mai frumoasa zi, dar pentru ca e un dar divin o s-o duc pana la capat cu demnitate.

Azi nu am nici o stare. Cred.

9.8.22

CÂND ÎNCHIDEM ANUMITE CICLURI DIN VIAȚA NOASTRĂ... (sursa net)

 1. Apreciază experiența. Fiecare problemă a venit să te învețe o lecție, nu să te distrugă.

2. Mulțumește oglinzii. Mulțumește-i acelei persoane că a venit să te ajute să conștientizezi ce mai ai de vindecat în tine, și la ce nivel ești.

3. Nu iubi din necesitate sau vei deveni dependent de companie și nu vei putea fi fericit singur niciodată.

4. Nu-ți pierde zilele gândindu-te la ce nu a fost, la greșelile tale sau la cât de rău te tratează viața. Nu rămâne în trecut, astfel vei atrage mereu aceleași situații.

5. Nu trăi ca o victimă, victimele nu au putere, nu își asumă viața.

6. Nu irosi viața încercând cu disperare să fii acceptat.

7. Nu renunța. Urmează-ți visul, visul tău nu trebuie să depindă de aprobarea altcuiva.

De ce stai blocat când ușa este complet deschisă?

Ce merge, va merge. Ce nu merge nu era pentru tine. Fiecare dintre eșecurile tale este o altă lecție, te va ajuta să-ți construiești un viitor de succes, dacă ai suficientă stimă de sine pentru a nu înceta să încerci.

Uită-te la tine! Ești viu!

Ochii tăi văd, inima ta bate, mâinile se mișcă și generează lucruri mărețe.

Trage-te la răspundere. Lasă-i pe ceilalți în pace cu ei înșiși.

Nu aștepta să-ți aducă flori. Fii propria ta grădină și acolo fluturii se vor așeza, nu va trebui să alergi după ei.

Când.... (sursa net)

 Când ești bolnav, ai da orice să te vindeci și îți promiți că vei face atâtea lucruri dacă Dumnezeu îți mai dă o șansă...

Când te-ai vindecat, o iei de la capăt și de cele mai multe ori, nu te ții de cuvânt.

Când ai bani mulți, te plângi mereu că ești obosit și nu faci față responsabilităților...

Când ești sărac, te plângi că ești prost plătit și ai face orice să fii bogat...

Când ești căsătorit, spui mereu că ești sătul de responsabilitățile familiei și de partenerul de viață și parcă ți-ar plăcea să fii mai liber...

Când ești singur, ți-ai dori din suflet să găsești pe cineva bun cu care să-ți împărți viața...

Când ai mașină, ești mereu supărat că s-a scumpit întreținerea ei, dar îți dorești una și mai nouă...

Când nu ai mașină, te-ai săturat să fii pieton și îl invidiezi pe cel care are...

Când ai copii, ești mereu epuizat și uneori simți că nu mai vrei să auzi de nimeni și nimic...

Când nu ai copii, ți-ai dori din suflet să ai...

Când ești copil, te prefaci că ești adult și îți dorești din răsputeri să crești mai repede...

Când devi adult, te gândești că, era mai bine să fii copil...

Când ai părinții în viață, te-ai săturat să te deranjeze tot timpul...

Când părinții nu mai sunt, ai da orice să le mai auzi vocea,  măcar un minut...

Dacă locuiești într-un apartament, ai da orice să ai o casă în natură...

Dacă ai o casă, nu ești fericit pentru că întreținerea sa, îți ocupă prea mult timp...

....

Așa este omul, o ființă veșnic nemulțumită care mereu se concentrează pe ceea ce nu are...

Își pierde timpul încercând să caute fericirea undeva în universul nemărginit, când de fapt "fericirea este azi, acum, aici, chiar în jurul său.

8.8.22

Exercitii de Scriere Creativa (sursa net)

  În epoca în care trăim, caracterizată printr-o puternică tendință de globalizare și de tehnologizare, formarea noastră totuși nu se poate concepe în afara cărții, a scrisului și a bibliotecii. „Totul pleacă de la literă și se întoarce la ea, fără aceasta devenirea omului, sigur, ar fi fost alta”, afirma Adrian Marino [2, p. 156]. Element important al dezvoltării cognitive, intelectuale, profesionale, scrisul reprezintă propria oglindă a reflecțiilor și a gândirii umane. În cazul marilor creatori de literatură artistică, devenind modalitate care face cu putință toate ambiguitățile, simbolismele și semnificațiile posibile, scrisul îi personalizează prin ruperea tradiției cu care scriitorii deseori intră în conflict.

În contextul în care se vorbește tot mai mult despre o școală a viitorului, despre „formarea pedagogic orientată a cititorului de literatură artistică prin cunoașterea axiologică a acesteia, ca sistem artistic-estetic imanent, și prin angajarea apropriată a cititorului în producerea valorilor in actu ale literaturii” [3, p. 23], predarea gândirii în școală, așa cum sugera și Edward de Bono, devine mai mult decât necesară. Or, o gândire bună e esențială pentru a rezolva probleme, pentru a lua decizii, pentru a face față schimbărilor – toate fiind importante pentru supraviețuire și pentru succes în lumea de azi. La rândul ei, predarea gândirii poate fi realizată prin/în cadrul unor activități specifice, scrierea creativă fiind una dintre acestea. Rod al imaginației, al creativității, scrierea creativă nu este doar un datum al geniilor. Omul poate fi creativ în orice gen de activitate. Acest postulat trebuie să dea strălucire optimismului pedagogic, să anime proiecte de aplicare a lui în practica largă a instruirii și educației. Prin urmare, sarcina profesorului este să-i creeze elevului posibilitatea de a se manifesta, stimulându-i gândirea, provocându-i creativitatea la diferite niveluri: lectură creativă, interpretare/analiză creativă, scriere creativă. Bunăoară, puși în situația de a continua povestea pornind de la afirmația crengiană, ușor modificată, „În altă zi ne trezim că iar vine părintele la școală cu moș Fotea, cojocarul satului, care ne aduce, dar de școală nouă, calculatoare, DVD-uri, sisteme home-cinema…”, elevii, cu siguranță, vor intra pe tărâmul imaginației, născocind, inventând, concepând tot felul de povești (amuzante, absurde, „serioase”), se vor lăsa purtați de impulsurile de moment, căutând soluții neordinare.

În alt caz, recurgând la procedeul „Jocul metaforei”, profesorul le va solicita elevilor să completeze spațiile libere din textul propus cu cuvinte/sintagme neordinare:

Ninge ( cu ce?) _________ (cu iluzii, cu hohote de râs).

Ninge (unde? peste ce?) ___________ ( în sufletul meu).

Ninge (cum?) ___________________ (contemplativ, fără milă).

Ninge (de ce?)___________________ (fiindcă ești departe).

Dacă ar ninge incontinuu, (ce s-ar întâmpla?) _________________ (totul ar încremeni).

Exemplul propus demonstrează că, operând cu metafora fără a realiza că o utilizează, elevii forțează, de fapt, limita exprimării curente, obișnuite, intră în zona gândirii literare. Întrebările Cu ce mai poate ninge în afară de fulgi de zăpadă?, Peste ce ar mai putea ninge în afară de „peste pământ”? etc., care pot anticipa rezolvarea sarcinii, îi vor ajuta pe elevi să-și exploreze imaginația, să caute variante în funcție de trăirile lor, de experiența de viață, de lectură.

Așadar, scrierea creativă înseamnă depășirea și provocarea limitelor, zămislire, făurire, act creator, capacitatea de a modela în forme noi și diferite o anumită experiență, de a găsi soluții noi, de a formula idei originale. Conform lui Hembrey [1], scrierea creativă înseamnă cap (este o activitate a minții: transmite idei), inimă (este un proces afectiv: transmite trăiri, sentimente), mână (este o îndeletnicire, o deprindere care necesită practică). Potențialitate a ființei umane, creativitatea, implicit scrierea creativă, pot fi educate printr-o pedagogie adecvată, caracterizată de o permanentă problematizare, ce pune elevii în situația de a se reanaliza, redefini, de a învăța singuri ceea ce pot face.

Una dintre caracteristicile minții umane este nevoia permanentă de a da formă, sens, chiar și atunci când i se oferă o informație incompletă. Jocurile se bazează pe această nevoie intrinsecă umană de a asambla bucăți de informație și fragmente astfel încât ele să aibă un mesaj unitar. Principiile grupării pot fi aplicate și în scrierea creativă. În fața unui blocaj creativ, exercițiul „Povestea numelui” poate deveni un stimulent potrivit. Procedura de aplicare este următoarea: a) elevul își scrie prenumele în formă de anagramă; b) găsește câte un cuvânt pentru fiecare dintre literele prenumelui (ex.: Sandasobă, arici, nasture, drum, artist); c) inventează o poveste a numelui folosind toate cuvintele în cauză (Ex: Pe sobă am găsit un arici. În loc de ochi avea prinși doi nasturi. O fi fost vreun artist de circ. Era cu ochii ațintiți la drum. Probabil, punea ceva la cale). Odată elaborat, exercițiul respectiv poate fi utilizat în varii situații de învățare: predarea categoriilor gramaticale ale substantivului (gen, număr, caz, funcție sintactică etc.), studierea părților principale/secundare ale propoziției etc.

Un alt exercițiu de scriere creativă, ce face parte din această categorie a alcătuirii unui text din cuvinte, fragmente, este și cel intitulat „Întreg – parte”. Modul de aplicare este cât se poate de simplu: a) elevii completează o listă din cel puțin cinci-șase perechi de substantive ce exprimă întregul (timp) și partea (ora, clipa, veșnicia); b) ei plasează perechile de cuvinte scrise în structurile propuse de profesor; c) scriu un cuvânt/enunț cu rol de concluzie/sinteză a celor comunicate; d) intitulează textul. Pentru exemplificare propunem următorul text:

Dacă tu ești timpul, eu sunt clipa

Dacă tu ai fi soarele, eu aș fi raza.

Dacă tu ai fi _________, eu aș fi ________.

Dacă tu ai fi _________, eu aș fi ________.

Două inimi gemene.                       (Armonie)

Acest tip de exercițiu, pe lângă faptul că le formează elevilor deprinderi de scriere creativă, poate fi aplicat cu succes și în procesul de predare/consolidare a modului condițional sau al oricărui alt mod personal (indicativ, conjunctiv, imperativ), timp (prezent, trecut, viitor), aspect (imperfect, perfectul compus etc.) cu modificările respective ale formei verbului a fi. Activitatea elevilor nu se va termina aici. Dat fiind faptul că unul dintre obiectivele interpretării operei literare este comentariul/descifrarea semnificațiilor titlului, profesorul, în continuare, îi poate include pe elevi într-o discuție argumentativă pornind de la întrebările „De ce ai intitulat astfel textul?”, „Ce idee ai vrut să accentuezi prin acest titlu?”. Cu siguranță, elevii vor putea lesne să găsească argumentul necesar, iar de la semnificațiile titlului propriilor texte și până la cele ale titlului operei literare studiate nu este decât un pas.

Funcția creatoare a imaginației este o condiție necesară vieții cotidiene. „A pune la treabă” imaginația înseamnă a genera, a produce, a articula imagini în diferite moduri. În această ordine de idei, exercițiile de imaginație au un rol deosebit în formarea la elevi a abilităților de scriere creativă. Ele le încurajează evaluarea și feedback-ul în scopul de a experimenta diferite tipuri de analiză și de a reflecta asupra procesului și produsului scrierii. Solicitați, de exemplu, să-și imagineze că s-au pomenit într-un imperiu al unei culori (al verdelui/albului/albastrului etc.), elevii, inițial:

-  scriu cât mai multe nuanțe ale culorii alese (ex.: verde-închis, verde-deschis, verzuiverde-verde, verde-pal, verde-crud, verde-șters, verde-gălbui, vernil);

-  găsesc cuvinte dintr-un câmp lexical ales de ei (de ex. natură: copac, apă, iarbă, omidă, păianjen, umbră, muguri, floare etc.);

-  formează îmbinări folosind un cuvânt ce exprimă o nuanță de culoare și altul din șirul de cuvinte ce fac parte din câmpul lexical al cuvântului ales (omidă verde-verde, păianjen verde-pal, barcă de-un verde șters etc.);

-  scriu aleatoriu o listă de verbe, care rămâne deschisă;

-  alcătuiesc mai multe enunțuri independente unul de altul ca informație transmisă (pot avea ca repere întrebările Când? Cine? Ce fel de? Ce face? Unde? De ce?), folosind cât mai multe dintre îmbinările formate anterior (ex.: Într-o seară de-un verde-închis, o omidă verde-verde mergea în ospeție la un păianjen de-un verde-pal, care-și construise un lăcăș orbitor de verde. Pe oglinda verzuie a lacului plutea o barcă de-un verde șters);

-  aranjează enunțurile obținute în așa fel încât să alcătuiască un text;

-  intitulează textul cu o îmbinare din cele create de ei.

Un alt exercițiu de imaginație ce poate fi aplicat în cadrul orelor de scriere creativă este și jocul asupra relațiilor de antonimie dintre cuvinte. În acest caz:

-  elevilor li se dau perechi de antonime (mare – mic, înalt – scund, slab – gras, mult – puțin, larg – strâmt);

-  ei își imaginează o scenă/întâmplare/poveste utilizând o pereche de antonime, conform modelului: Într-o grădină mică creștea un copac mare. În copacul mare, o pasăre și-a făcut un cuib mic. În cuibul mic erau trei ouă mari. Un ou mare avea o crăpătură mică. Crăpătura mică totuși era semnificativă, așa că pasărea a aruncat în grădina mică oul mare, din cuibarul mic. Chiar dacă era mare, oul s-a spart. Din celelalte ouă mari, la timpul potrivit, au ieșit doi pui mici, care, mai târziu, au zburat din copacul mare.

Formularea punctelor de vedere diferite este una dintre cele mai importante abilități de gândire ale oamenilor. A-i pune pe elevi să formuleze puncte de vedere ce aparțin persoanelor/personajelor implicate în acțiune este o operație pe cât de necesară, pe atât de instructivă. Astfel, un fapt/o întâmplare dintr-o operă literară (ex.: Ion este ucis de George – romanul Ion de L. Rebreanu), poate fi abordat/ă din perspectiva mai multor personaje. Ce gândește/crede despre moartea lui Ion: Florica, George, mama lui Ion, Vasile Baciu, familia Herdelea, autoritățile etc.? Mai mult decât empatie, exercițiul poate genera puncte de vedere diferite ca și o constantă comportamentală viitoare.

Fondatorul psihologiei genetice Henri Wallon, în lucrarea sa Les Origines de la pensée chez l’enfant, susținea că, la vârsta de doi-trei ani, copilul se substituie între doi poli ai aceleiași situații: poziții active și pasive. El participă la ceea ce numește Wallon „jocuri alternative”: joacă prinzând și apoi joacă pentru a fi prins, ascunde și apoi caută ascunderea, aruncă o minge și o primește. Aceasta reflectă capacitatea lui de a-și separa existența de cea a altora, de a se recunoaște ca pe un „eu” și de a începe să-și cristalizeze eul diferit de ceilalți. Mai mult, gândirea lui se formează prin perechi. Ideea de „moale”, susține reputatul psiholog, nu se formează înainte de sau după ideea de „tare”, ci simultan, într-o ciocnire. „Elementul fundamental al gândirii este această structură binară, nu elementele singulare care o alcătuiesc. Perechea, cuplul sunt anterioare elementului izolat” [4, p. 25]. Această relație antitetică/opoziție dintre cuvinte, numită de G. Rodari „binomul fantastic”, ar putea servi ca procedeu de scriere creativă. În acest caz: a) se aleg două cuvinte suficient de străine (ex.: televizor, papagal); b) se creează, cu ajutorul prepozițiilor, diferite raporturi între aceste două cuvinte (un papagal la televizor, papagalul de pe televizor, un papagal sub televizor, televizorul peste papagal); c) se alcătuiește un text, din șase-opt enunțuri, amuzant/fantastic/paradoxal etc. pornind de la o situație sugerată de una dintre îmbinările create (ex.: Papagalul de sub televizor este prietenul meu. Îi place să stea ore întregi în acest loc. Cred că pândește momentul potrivit ca să se strecoare înăuntrul aparatului. Probabil, se vrea vedetă. Cine știe? Cel puțin, acum atâta pot spune: „Am un papagal sub televizor”).

Pe lângă dimensiunea ei irațională (haotică, divergentă), creativitatea este văzută ca fiind și rațională (abilitatea de a rezolva probleme, de a folosi cunoștințele existente). Un exercițiu de acest tip este și cel intitulat „Inventăm o poveste”. Modul de aplicare este următorul: a) elevii scriu un substantiv care le trece prin minte (ex.: crocodil); b) alcătuiesc o povestioară din 5 enunțuri folosind, în fiecare dintre acestea, substantivul respectiv cu forme diferite de caz (ex.: Pe plajă era un crocodil. Ochii crocodilului mă priveau lacom. I-am făcut crocodilului un semn să se apropie. Împreună cu crocodilul am pornit spre ghereta cu înghețată. „Crocodilule, o înghețată ți-ar răci pofta de carne!”). Ulterior, elevii pot redacta textul excluzând și/sau substituind cuvântul „crocodil” cu alte variante (pronumele „lui” etc. ), evitând astfel repetiția deranjantă.

Motivația este un factor extrem de important în declanșarea actului creator și focalizează energiile creative pe obiective stabilite. Nu este suficient să dispui de un potențial creativ de aptitudini, dacă acestea nu sunt orientate strategic, prin motivație și atitudini, către descoperirea și generarea noului cu valoare de originalitate. Scrisul creativ răspunde din plin acestui deziderat. Exersarea regulată a lui îi învață pe elevi să învingă diverse bariere ale producției creative (perceptive, emoționale, culturale), le dezvoltă și le cizelează personalitatea.

1
󰀶󰀴󰀲 󰁅󰁘󰁅󰁒󰁃󰁉Ț󰁉󰁉 󰁄󰁅 󰁓󰁃󰁒󰁉󰁅󰁒󰁅 󰁃󰁒󰁅󰁁󰁔󰁉󰁖Ă󰀸󰀭󰀱󰀲 󰁡󰁮󰁩
󰀨󰁳󰁴󰁲󰁩󰁣󰁴 󰁰󰁥󰁮󰁴󰁲󰁵 󰁵󰁺󰁵󰁬 󰁶󰁯󰁬󰁵󰁮󰁴󰁡󰁲󰁩󰁬󰁯󰁲 󰁁󰁪󰁵󰁮󰁧󰁥󰁭 󰁍󰁡󰁲󰁩󰀬 󰁤󰁩󰁮 󰁭󰁯󰁴󰁩󰁶󰁥 󰁤󰁥 󰁣󰁯󰁰󰁹󰁲󰁩󰁧󰁨󰁴󰀩
󰀭
 
󰁅ș󰁴󰁩 󰁰󰁥 󰁰󰁬󰁡󰁪ă ș󰁩 󰁣󰁯󰁮󰁳󰁴󰁲󰁵󰁩󰁥ș󰁴󰁩 󰁣󰁡󰁳󰁴󰁥󰁬󰁥 󰁤󰁥 󰁮󰁩󰁳󰁩󰁰, 󰁣󰃢󰁮󰁤 󰁶󰁡󰁬󰁵󰁲󰁩󰁬󰁥 󰁭ă󰁲󰁩󰁩 󰁡󰁤󰁵󰁣 󰁬󰁡 ță󰁲󰁭 󰁵󰁮 󰁭󰁥󰁳󰁡󰁪 󰃮󰁮󰁴󰁲󰀭󰁯 󰁳󰁴󰁩󰁣󰁬ă. 󰁓󰁣󰁯ț󰁩󰁲󰁥󰁰󰁥󰁤󰁥 󰁨󰃢󰁲󰁴󰁩󰁡: 󰁣󰁥 󰁳󰁣󰁲󰁩󰁥 󰁰󰁥 󰁥󰁡?󰀭
 
󰁌󰁩󰁴󰁥󰁲󰁡 C 󰁡 󰁤󰁩󰁳󰁰ă󰁲󰁵󰁴 󰁤󰁩󰁮 󰁡󰁬󰁦󰁡󰁢󰁥󰁴 󰃮󰁮 󰁭󰁯󰁤 󰁭󰁩󰁳󰁴󰁥󰁲󰁩󰁯󰁳. C󰁥 󰁳󰀭󰁡 󰃮󰁮󰁴󰃢󰁭󰁰󰁬󰁡󰁴?󰀭
 
󰁔󰁯󰁴 󰁣󰁡󰁲󰁴󰁩󰁥󰁲󰁵󰁬 󰁴ă󰁵 󰁥 󰁢󰁥󰁪 ș󰁩 󰁧󰁲󰁩, 󰁤󰁯󰁡󰁲 󰁬󰁡 󰁣󰁡󰁰ă󰁴󰁵󰁬 󰁳󰁴󰁲ă󰁺󰁩󰁩 󰁳󰁥 󰃮󰁮󰁡󰁬ță 󰁯 󰁣󰁡󰁳ă 󰁡󰁬󰁢󰁡󰁳󰁴󰁲ă. C󰁩󰁮󰁥 󰁬󰁯󰁣󰁵󰁩󰁥ș󰁴󰁥 󰃮󰁮 󰁥󰁡?󰀭
 
󰁐󰁲󰁯󰁤󰁵󰁣ă󰁴󰁯󰁲󰁩󰁩 󰁵󰁮󰁥󰁩 󰁥󰁭󰁩󰁳󰁩󰁵󰁮󰁩 󰁣󰁵󰁬󰁩󰁮󰁡󰁲󰁥 󰁴󰁥 󰁲󰁯󰁡󰁧ă 󰁳ă 󰁬󰁥 󰁦󰁡󰁣󰁩 󰁣󰁥󰁡 󰁭󰁡󰁩 󰁭󰁡󰁲󰁥 󰁢󰁲󰁩󰁯șă 󰁤󰁩󰁮 󰁬󰁵󰁭󰁥, 󰃮󰁮󰁡󰁬󰁴ă 󰁣󰃢󰁴 3 󰁥󰁴󰁡󰁪󰁥 ș󰁩󰁭󰁡󰁲󰁥 󰁣󰃢󰁴 󰁵󰁮 󰁺󰁥󰁰󰁥󰁬󰁩󰁮. 󰁄󰁥󰁳󰁣󰁲󰁩󰁥 󰁦󰁥󰁬󰁵󰁬 󰃮󰁮 󰁣󰁡󰁲󰁥 󰁯 󰁦󰁡󰁣󰁩 ș󰁩 󰁣󰁵󰁭 󰁯 󰁴󰁲󰁡󰁮󰁳󰁰󰁯󰁲ț󰁩 󰁰󰃢󰁮ă 󰁬󰁡 󰁳󰁴󰁵󰁤󰁩󰁯.󰀭
 
󰁅ș󰁴󰁩 󰁬󰁡 󰁺󰁯󰁯 󰁣󰃢󰁮󰁤, 󰁢󰁲󰁵󰁳󰁣, 󰁴󰁯󰁡󰁴󰁥 󰁡󰁮󰁩󰁭󰁡󰁬󰁥󰁬󰁥 󰁳󰁵󰁮󰁴 󰁥󰁬󰁩󰁢󰁥󰁲󰁡󰁴󰁥 󰁤󰁩󰁮 󰁣󰁵ș󰁴󰁩. 󰁕󰁮 󰁰󰁡󰁮󰁤󰁡 󰁵󰁲󰁩󰁡ș 󰁴󰁥 󰁵󰁲󰁭ă󰁲󰁥ș󰁴󰁥 ș󰁩, 󰁣󰃢󰁮󰁤 󰁳󰁴󰁲󰁩󰁧󰁩󲀞󰁌󰁡󰁳ă󰀭󰁭ă!󲀝, 󰃮ț󰁩 󰁤󰁡󰁩 󰁳󰁥󰁡󰁭󰁡 󰁣ă 󰁰󰁯ț󰁩 󰁶󰁯󰁲󰁢󰁩 󰁰󰁥 󰁬󰁩󰁭󰁢󰁡 󰁡󰁮󰁩󰁭󰁡󰁬󰁥󰁬󰁯󰁲. C󰁥 󰁦󰁡󰁣󰁩 󰁡󰁴󰁵󰁮󰁣󰁩?󰀭
 
C󰁩󰁮󰁥󰁶󰁡 󰃮ț󰁩 󰁤ă 100 󰁢󰁡󰁬󰁯󰁡󰁮󰁥 ș󰁩 󰃮󰁮󰁣󰁥󰁰󰁩 󰁵ș󰁯󰁲 󰁳ă 󰁴󰁥 󰁲󰁩󰁤󰁩󰁣󰁩 󰃮󰁮 󰁡󰁥󰁲. 󰃎󰁮󰁣󰁯󰁴󰁲󰁯 󰁰󰁬󰁵󰁴󰁥ș󰁴󰁩 ș󰁩 󰁣󰁥 󰁳󰁥 󰃮󰁮󰁴󰃢󰁭󰁰󰁬ă 󰁤󰁥󰀭󰁡 󰁬󰁵󰁮󰁧󰁵󰁬󰁣ă󰁬ă󰁴󰁯󰁲󰁩󰁥󰁩? C󰃢󰁮󰁤 󰁡󰁴󰁥󰁲󰁩󰁺󰁥󰁺󰁩, 󰁣󰁥 󰁡󰁶󰁥󰁮󰁴󰁵󰁲󰁩 󰁴󰁥 󰁡ș󰁴󰁥󰁡󰁰󰁴ă?󰀭
 
󰁌󰁡 󰁧󰁥󰁡󰁭󰁵󰁬 󰁴ă󰁵 ț󰁩󰁰ă 󰁯 󰁢󰁵󰁦󰁮󰁩ță. 󰁏󰁢󰁳󰁥󰁲󰁶󰁩 󰁣ă 󰁡󰁲󰁥 󰁵󰁮 󰁭󰁥󰁳󰁡󰁪 󰁳󰁥󰁣󰁲󰁥󰁴 󰁰󰁲󰁩󰁮󰁳 󰁤󰁥 󰁰󰁩󰁣󰁩󰁯󰁲. C󰁥 󰁳󰁣󰁲󰁩󰁥 󰁰󰁥 󰁢󰁩󰁬󰁥󰁴 ș󰁩 󰁣󰁥 󰁳󰁥 󰃮󰁮󰁴󰃢󰁭󰁰󰁬ă 󰁡󰁰󰁯󰁩?󰀭
 
A󰁩 󰁦󰁯󰁳󰁴 󰁭󰁩󰁣ș󰁯󰁲󰁡󰁴/ă ș󰁩 󰁨󰁯󰁩󰁮ă󰁲󰁥ș󰁴󰁩 󰁰󰁲󰁩󰁮󰁴󰁲󰁥 󰁴󰁵󰁦󰁩ș󰁵󰁲󰁩󰁬󰁥 󰁤󰁥 󰁦󰁬󰁯󰁲󰁩, 󰁣󰃢󰁮󰁤 󰁤󰁥󰁳󰁣󰁯󰁰󰁥󰁲󰁩 󰁯 󰁣󰁯󰁬󰁯󰁮󰁩󰁥 󰁤󰁥 󰁺󰃢󰁮󰁥 󰁣󰁡󰁲󰁥 󰁰󰁡󰁲󰁴󰁩󰁣󰁩󰁰ă 󰁬󰁡󰁯 󰁳ă󰁲󰁢ă󰁴󰁯󰁡󰁲󰁥 󰁳󰁰󰁥󰁣󰁩󰁡󰁬ă. C󰁥 󰁦󰁥󰁬 󰁤󰁥 󰁳ă󰁲󰁢ă󰁴󰁯󰁡󰁲󰁥 󰁥 ș󰁩 󰁣󰁵󰁭 󰁳ă󰁲󰁢ă󰁴󰁯󰁲󰁥󰁳󰁣 󰁺󰃢󰁮󰁥󰁬󰁥?󰀭
 
󰁎󰁡󰁶󰁩󰁧󰁨󰁥󰁺󰁩 󰁰󰁥 󰁭󰁡󰁲󰁥, 󰁣󰃢󰁮󰁤 󰁤󰁡󰁩 󰁰󰁥󰁳󰁴󰁥 󰁯 󰁢󰁡󰁬󰁥󰁮ă 󰁰󰁲󰁩󰁮󰁳ă 󰃮󰁮 󰁮ă󰁶󰁯󰁡󰁤󰁥, 󰁤󰁥󰁳󰁰ă󰁲ț󰁩󰁴ă 󰁤󰁥 󰁰󰁵󰁩󰁵󰁬 󰁥󰁩. 󰃎󰁩 󰁳󰁡󰁲󰁩 󰃮󰁮 󰁡󰁪󰁵󰁴󰁯󰁲.󰁄󰁥󰁳󰁣󰁲󰁩󰁥 󰁦󰁥󰁬󰁵󰁬 󰁣󰁵󰁭 󰁡󰁪󰁵ț󰁩 󰁢󰁡󰁬󰁥󰁮󰁡 󰁳ă 󰁳󰁥 󰃮󰁮󰁴󰁯󰁡󰁲󰁣ă 󰁬󰁡 󰁰󰁵󰁩󰁵󰁬 󰁥󰁩.󰀭
 
󰁅ș󰁴󰁩 󰁭󰁩󰁣 󰁣󰃢󰁴 󰁯 󰁦󰁵󰁲󰁮󰁩󰁣ă ș󰁩 󰁮󰁩󰁭󰁥󰁲󰁥ș󰁴󰁩 󰁤󰁩󰁮 󰁧󰁲󰁥ș󰁥󰁡󰁬󰁡 󰃮󰁮󰁴󰁲󰀭󰁵󰁮 󰁭󰁵ș󰁵󰁲󰁯󰁩. 󰁆󰁵󰁲󰁮󰁩󰁣󰁩󰁬󰁥 󰁴󰁥 󰁰󰁯󰁡󰁲󰁴ă 󰃮󰁮 󰁳󰁰󰁡󰁴󰁥 󰁰󰃢󰁮ă 󰁬󰁡 󰁲󰁥󰁧󰁩󰁮󰁡󰁬󰁯󰁲.󰀭
 
󰁌󰁥 󰁤󰁵󰁣󰁩 󰁣󰁯󰁬󰁥󰁧󰁩󰁬󰁯󰁲 󰁤󰁥 󰁣󰁬󰁡󰁳ă 󰁯 󰁰󰁩󰁡󰁴󰁲ă 󰁦󰁥󰁲󰁭󰁥󰁣󰁡󰁴ă. C󰁥 󰁳󰁥 󰃮󰁮󰁴󰃢󰁭󰁰󰁬ă 󰁣󰃢󰁮󰁤 󰁰󰁩󰁡󰁴󰁲󰁡 󰃮󰁮󰁣󰁥󰁰󰁥 󰁳ă 󰁴󰁲󰁥󰁭󰁵󰁲󰁥 ș󰁩 󰁳ă󰁺ă󰁮󰁧ă󰁮󰁥󰁡󰁳󰁣ă?󰀭
 
󰁕󰁮 󰁣󰁡󰁣󰁴󰁵󰁳 󰁶󰁯󰁲󰁢󰁩󰁴󰁯󰁲 󰁤󰁩󰁮 󰁤󰁥ș󰁥󰁲󰁴 󰃮ț󰁩 󰁳󰁰󰁵󰁮󰁥 󰁣ă 󰁳󰁩󰁮󰁧󰁵󰁲󰁵󰁬 󰁬󰁵󰁩 󰁶󰁩󰁳 󰁥󰁳󰁴󰁥 󰁳ă 󰁺󰁢󰁯󰁡󰁲󰁥 󰃮󰁮󰁴󰁲󰀭󰁵󰁮 󰁢󰁡󰁬󰁯󰁮 󰁣󰁵 󰁡󰁥󰁲 󰁣󰁡󰁬󰁤, 󰁤󰁡󰁲 󰁮󰁵 󰁳󰁥󰁰󰁯󰁡󰁴󰁥 󰁭󰁩ș󰁣󰁡 󰁤󰁩󰁮 󰁬󰁯󰁣 ș󰁩 󰃮󰁩 󰁥󰁳󰁴󰁥 󰁴󰁥󰁡󰁭ă 󰁳ă 󰁮󰁵 󰁳󰁰󰁡󰁲󰁧ă 󰁢󰁡󰁬󰁯󰁮󰁵󰁬. C